CHCI TO ZAŽÍT
ZAVŘÍT
ZAVŘÍT
S-AWD
Unikátní pohon všech 4 kol, který na každém povrchu posílá maximum výkonu tam, kde je právě nejvíc potřeba.
EYE SIGHT
Řidičovy druhé oči, pro bezpečnější a plynulejší jízdu v kolonách – když je třeba, auto přibrzdí nebo dokonce samo zastaví.
LINEARTRONIC
Bezestupňový automat CVT ve spojení s pohonem všech 4 kol na světě pro pohodlnou jízdu nebo řazení 6ti stupňů páčkami pod volantem pro sportovní svezení.
SI-DRIVE
Vyberte si ze dvou režimů motoru
a řazení – chcete jet inteligentně nebo sportovně?
MOTORY BOXER
Nízké těžiště, sametově hladký chod, rychlá odezva
a hospodárnost – hlavní výhody motoru, který Subaru vyrábí už přes 40 let.
Chci zažít S-AWD
Chci zažít EYE SIGHT
PODÍVEJTE SE NA VIDEO
A získejte voucher
s unikátním kódem
na 15% slevu
v Subaru butiku.

NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY

V čem je Boxer jiný než „obyčejné“ motory?

Má nižší těžiště a je kratší, automobil se méně naklání a má lepší rozložení hmotnosti...

Pod kapotou každého auta na silnici dnes najdete buď motor řadový, nebo s uspořádáním válců do tvaru písmene V. Takové motory mají písty ve vzpřímené poloze, jsou velmi rozměrné a i kvůli tomu komplikují úsilí o ideální rovnováhu. A Subaru, to je právě úsilí o maximální rovnováhu.

Každé Subaru je proto poháněno motorem typu Boxer, jehož písty jsou položeny vodorovně a pracují proti sobě. Díky tomu je motor nižší a kratší, snižuje těžiště a současně zlepšuje optimální rozložení hmotnosti, čímž pomáhá k lepší kontrole při jízdě. Jinými slovy, hmota motoru zkrátka nekomplikuje podvozku jeho práci.

Toto rozvržení navíc umožňuje také hladší chod. Při každém zážehu pístu jeho protějšek pomáhá eliminovat vibrace a čtyřválec Boxer tak má na rozdíl od řadového čtyřválce zcela vyvážené tzv. rázy druhého řádu, takže jeho chod je prostý vibrací a pro řadové čtyřválce typických a ne zcela příjemných hlubokých tónů v nízkých otáčkách. A je zde i důležitý bezpečnostní aspekt: nízký a krátký motor je v případě nehody mnohem snazší odklonit pod vůz, mimo prostor kabiny.

No a pak je tu ten charakteristický zvuk, který každý nadšenec ocení...

Proč se Subaru tak chlubí svým pohonem všech kol?

Protože je dokonale vyvážený a nejdéle zdokonalovaný...

Pohon všech kol není nic výjimečného, symetrický pohon všech kol však ano. Zatímco většina systémů na trhu vznikla jako rozšíření (čili zkomplikování) pohonu předních či zadních kol, vozy Subaru jsou už od počátku navržené pro pohon všech kol. Hnací soustavu tedy nekomplikují žádná přidaná zařízení, přenos síly je maximálně přímý a konstrukce je téměř dokonale symetrická.

Právě slovo „symetrický“ je důležité. Stejně jako motýlí křídla, i hnací soustava Subaru je zcela souměrná na obou stranách vozu a současně klade důraz na co nejnižší těžiště. Konstrukce systému v ose pohybu má za výsledek téměř dokonalou souměrnost hnacího ústrojí, díky níž získáte směrovou stabilitu a jedinečnou odezvu všech poháněných kol.


Symetrický pohon všech kol Subaru je trvalý a sílu umí rovnoměrně přenášet na všechna čtyři kola. Jeho neodmyslitelnou součástí jsou také ploché motory Boxer, které svými vlastnostmi umožňují tuto koncepci beze zbytku naplnit. Při jízdě ve špatném počasí nebo na méně kvalitním povrchu auto ve výsledku reaguje rychleji a vždy okamžitě posílá výkon ke kolům, která neprokluzují.

Právě rovnováha a jistota pohybu je tím, co činí Subaru výjimečné...

Proč se Subaru tak chlubí bezpečností?

Protože naše auta opravdu jsou bezpečnější než jiná srovnatelná auta...

Jen výjimečně se dnes v Evropě nebo USA objeví nové auto, které by selhalo v testech bezpečnosti. I v tak kvalitní konkurenci se ale Subaru vymyká. V rámci amerických testů IIHS je dokonce jedinou značkou, která v letech 2010 až 2015, tedy šest let po sobě, získala ocenění Top Safety Pick pro všechny své modely. Touto nálepkou se přitom mohou chlubit jen ty nejúspěšnější vozy. Pětihvězdičkové výsledky v rámci EuroNCAP napříč modelovou řadou jsou taktéž samozřejmostí.

Na bezpečnost se při konstrukci našich aut hledí v každém ohledu. Vše začíná už takovou "drobností", jakou je důraz na dobrý výhled z vozu a omezení slepých úhlů - slavná velká zrcátka a štědře dimenzovaná okna dobře zná každý subarák. Aktivní bezpečnosti výrazně přispívá i nízké těžiště a perfektní rozložení hmotnosti, které zajišťuje kombinace plochého motoru boxer a symetrického pohonu všech kol. Výsledkem jsou skvělé jízdní vlastnosti a nadprůměrná ovladatelnost vozu.

Zvolená konstrukce navíc přináší výhody také z hlediska pasivní bezpečnosti. Nízko uložený plochý motor s převodovkou lze v případě nárazu snáze odklonit pod vůz, mimo prostor pro cestující. K tomu se přidává vysoká tuhost karoserie, výztuže pro náraz z boku či robustní zavěšení kol. Mezi elektronické pomocníky patří stabilizační systém VDC, režim X-Mode pro pohyb v terénu a sjíždění prudkých svahů, a také systém EyeSight, který je mimo jiné schopen nouzově zastavit vozidlo před nečekanou překážkou. Zapomenout ale nesmíme ani na armádu airbagů (čelní, boční, hlavové i kolenní) nebo chytře navržené opěrky hlavy, které zabraňují poškození krční páteře.

Jak funguje automatické zastavení s EyeSight?

Vůz zvládne sám zastavit před překážkou i z rychlostí kolem 50 km/h...

Systémy přednárazového brzdění dnes nabízí řada automobilek, EyeSight je však v mnoha ohledech výjimečný. Zatímco většina konkurentů umí zastavit jen z poměrně nízkých rychlostí a například z městké padesátky už před nárazem pouze zpomalí, EyeSight i v takové rychlosti dokáže srážce zcela zabránit. To je užitečné zejména ve městě, kde není nouze o nečekané situace a řidič zároveň bývá často rozptýlen.

Jak už je u Subaru zvykem, automobilka se vydala vlastní cestou a již od roku 1989 vyvíjí a zlepšuje vlastní unikátní systém. Ten místo obvyklejších radarů využívá stereo kamery pro prostorové zpracování informací a pracuje tak jako lidské oči. Dva separátní senzory spojují oba obrazy v jeden a rozpoznávají pohybující se i stojící vozidla, chodce, cyklisty či jízdní pruhy.


Pokud EyeSight detekuje hrozící střet, upozorní řidiče nejprve vizuálně a akusticky, a až když nereaguje, začne sám brzdit. Pokud řidič reaguje vyhýbacím manévrem, aktivuje se také přednárazový asistent řízení. Je důležité poznamenat, že filozofií EyeSight není vyvinout automatický systém řízení, ale systém na podporu řízení. Řidič má plnou kontrolu nad svým Subaru a chytrý asistent mu má pouze pomáhat a snižovat rizika.

Na video z testování v Česku se podívejte zde:https://www.youtube.com/watch?v=b4kPB4N-tKwNa japonském trhu je dnes systémem EyeSight vybaveno 80 % všech prodaných modelů a celých 90 % řidičů by ho doporučilo rodině či přátelům. U nás se zcela nová generace EyeSight poprvé objeví v novém Outbacku, tedy od 30. března 2015.

Jak umí EyeSight usnadňovat řízení?

Pomáhá ve sledování silničního provozu a má jeden z nejlépe fungujících tempomatů na trhu...

Schopnosti technologie EyeSight nekončí tím, že udržuje přednastavenou rychlost jako tradiční tempomat a v případě nouze umí auto sama zastavit. Když rozpozná vozidlo jedoucí vpředu, adaptivní tempomat přizpůsobí rychlost tak, aby se udržovala nastavená vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla (systém monitoruje odstup a vzájemný rozdíl v rychlostech). EyeSight přizpůsobuje výkon motoru, řazení a brzdění, aby rychlost vašeho vozu odpovídala dopravní situaci, a to v rozmezí cca od 0 do 180 km/h.

Adaptivní tempomat dokáže rozpoznat vpředu jedoucí vozidlo i jeho brzdová světla a následně za vás udržovat správné tempo při popojíždění v kolonách s ohledem na maximální pohodlí na dlouhých cestách.


Pokud právě stojíte a systém EyeSight rozpozná, že se kolona opět začala hýbat, funkce upozornění na rozjezd vozidla vpředu (LVSA) dá zahloubanému řidiči pomocí akustického signálu a blikající kontrolky vědět, že nastal čas reagovat.

Pokud vás zmůže únava a začnete nezvykle „šněrovat“ silnici nebo vyjíždět ze svého jízdního pruhu, funkce varující před kličkováním v jízdním pruhu (LSW - Lane Sway Warning) se vám připomene akustickou signalizací a blikající kontrolkou. Systém LSW je však funkční pouze při rychlostech nad 60 km/h. Jedete-li rychleji než přibližně 50 km/h a nechtěně sjedete až k dělicí čáře daného jízdního pruhu a chystáte se pruh opustit bez znamení o změně směru jízdy, funkce hlídání jízdních pruhů (LDW - Lane Departure Warning) se vám připomene akusticky i pomocí blikající kontrolky dříve, než z pruhu vyjedete.


Bylo Subaru opravdu první značkou s pohonem všech kol?

Bylo první v běžně dostupných osobních vozech...

První verze pohonu všech kol s několika diferenciály se objevovaly už na přelomu 19. a 20. století v nejrůznějších závodních speciálech a jsou spojeny se jmény jako Spyker nebo Porsche. V dalších desetiletích se pak systém dostával do off-roadů a vozidel pro vojenské a pracovní účely mnoha různých značek, trvalo ale ještě velmi dlouho, než se stal součástí běžných rodinných aut určených ke každodennímu používání a vyráběných ve velkých sériích.

Úplně prvním se v roce 1972 stalo Subaru Leone Estate Van 4WD, tehdy určené pouze pro japonský trh. Osm let před příchodem systému Quattro a dalších budoucích následovníků. Subaru je díky tomuto modelu prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě.

Mimochodem, za nedávno oslavených 40 let existence pohonu všech kol Subaru, k 31. lednu 2012, našlo svého majitele celkem 11 782 812 aut Subaru se systémem Symmetrical AWD, včetně vozů s přiřaditelným pohonem všech kol.

Jakou funkci má tlačítko X-Mode?

Režim X-Mode slouží k bezpečnému pohybu na kluzkém povrchu...

Režim X-Mode vám dává jistotu, že i na kluzkém povrchu či v těžším terénu budete mít svůj vůz Subaru plně pod kontrolou. Díky této technologii můžete potenciál pohonu Symmetrical AWD využít na maximum. Vyspělý pohon navíc doplňuje pomocník pro sjíždění svahů.Písmeno “X” značí dodatečné schopnosti - pro každého řidiče a prakticky na jakékoli vozovce. Po stisku tlačítka se režim X-Mode ujme řízení motoru, převodovky, pohonu AWD, brzd a dalších komponent, aby vás bezpečně a s maximální jistotou provedl špatnými cestami, po kluzkém povrchu nebo strmými svahy.

V případě aktivace režimu X-Mode se také automaticky zapojuje pomocník pro sjíždění svahů, jenž udržuje konstantní rychlost, když se vůz pohybuje po svahu dolů. Řidič se může plně soustředit na bezpečné řízení v zatáčkách a ponechat brzdění na autě. X-Mode je k dipozici u modelu Forester a v nové generaci Outbacku, vždy v kombinaci a převodovkou Lineartronic.

V čem se liší Lineatronic v Subaru od klasického automatu?

Je menší, lehčí a stále udržuje optimální otáčky...

Nároky Subaru na konstrukční vyváženost aut, nízké těžiště, používání motorů Boxer a symetrický pohon všech kol znemožňují jednoduše přejímat cizí technologie běžně používané v autech jiných značek. Proto automobilka pro vlastní potřebu vyvinula celosvětově první řetězovou bezestupňovou převodovku (CVT) určenou pro sériově vyráběný osobní vůz s pohonem všech kol.

Použité řešení vždy udržuje ideální otáčky motoru, aby byla zajištěna optimální účinnost spalování. Díky tomu se spojuje nízká spotřeba paliva a současně příjemně lineární zátah při akceleraci. Kromě automatického režimu lze převodovku ovládat i manuálně pomocí páček na volantu. V tu chvíli nabídne šest až osm převodových poměrů a bleskovou odezvu na pokyny řidiče.

Při tom všem je tento typ převodovky kompaktnější a lehčí, takže konstruktérům Subaru umožňuje zachovat i ve vozech s automatizovaným řazením klíčové vlastnosti typické pro celou značku: nadprůměrnou ovladatelnost, bezpečnost a vyváženost.

Proč Subaru zařadilo diesel do své nabídky poměrně pozdě?

Jedinou možností byl vývoj vlastního motoru, což už vyžaduje značnou poptávku...

Někdy není snadné být Subaru. Nemohli jsme prostě koupit vznětový motor od některého z dalších výrobců a začít ho montovat do našich aut. Subaru vždycky bylo o rovnováze a vyváženosti. A když desítky let používáte motory Boxer s nízkým těžištěm a symetrickou konstrukci, s technikou postavenou na jiných principech to nejde dohromady ani mechanicky (prostě se nevejde), ani filozoficky (bylo by to ještě Subaru?).

Protože se zájem o vznětové motory týká hlavně Evropy, kde Subaru prodává jen menší část své produkce, musela si být společnost opravdu jistá dostatečným zájmem. Vyvinout vlastní Boxer Diesel jen pro poměrně malou část trhu je velmi drahá investice, která se i do výsledné ceny auta nutně promítne víc, než kdyby se týkala většiny prodaných aut. Jenže Subaru se v Evropě zkrátka líbí, a tak se sílící poptávce rozhodlo vyjít vstříc.

Výsledkem je, že Subaru dnes může nabídnout úsporné, spolehlivé a silné vznětové motory, které zároveň zachovávají všechny tradiční rysy značky. Cenou za vlastní vývoj namísto nákupu desítky let ozkoušené cizí techniky byl zpočátku i vyšší výskyt problémů, tu však bylo třeba zaplatit.

Liší se pohon všech kol u aut s manuálem a Lineartronicem?

Ano, liší. Pohon Symmetrical AWD má řadu různých typů...

Občas slýcháme názor, že symetrický pohon všech kol ve verzích s automatickou převodovkou Lineartronic není „ten opravdový“. Faktem ale je, že v závislosti na typu převodovky a zaměření daného modelu má Symmetrical AWD už desítky let řadu různých podob - jiná řešení najdete v různých generacích WRX STI, jiná zase v různých variantách Outbacku. Žádná verze ale nenese své jméno nadarmo - všechny se drží filozofie symetrické konstrukce s důrazem na dokonalou vyváženost hmotnosti a nízké těžiště.

V případě Lineartronicu zajišťuje připojování zadní nápravy elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka. Svornost spojky je řízena na základě polohy plynového pedálu, rozdílu rychlosti jednotlivých náprav, celkové rychlosti, úhlu natočení volantu, snímače otáčení kolem osy vozů aj. Spojka nečeká na prokluz, její svírání probíhá plynule v rozsahu 5 % až 100 % v závislosti na podmínkách - elektronika sleduje aktuální chování vozu a na základě toho určí, jak velká svornost lamelové spojky bude.